Mijn vriendin schrijft boeken en haar wordt vaak gevraagd hoe ze zich toch zo goed kan verplaatsen in haar personages. Het meest tot de verbeelding spreekt nog immer hoe het komt dat ze vanuit een man kan schrijven. Want dat is toch wel iets bijzonders, bijna onmogelijks. Kort door de bocht zouden vrouwen alleen vanuit vrouwen kunnen schrijven. Lariekoek, uiteraard. Hoe zit dat bij ontwerpers? Kan de man iets voor een vrouw ontwerpen?

Het antwoord is: ja. Bij Veeel werken we (5 mannen, 1 vrouw) voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers aan de meest uiteenlopende projecten voor de meest uiteenlopende doelgroepen. En vrouwen horen daar – uiteraard – ook bij. Een recent project betreft een nieuwe wc. Deze wc zal worden gebruikt door zowel mannen en vrouwen, maar is eigenlijk ontworpen voor de vrouw. Of liever: om het vrouwelijk ongenoegen ten aanzien van het mannelijk wc-gebruik te minimaliseren.

Vrouwen hebben andere behoeften dan mannen en het is de kunst om bij uniseks gebruik het product zo te ontwerpen dat beide seksen tevreden zijn. Soms betekent dat water bij de wijn, of men ontwerpt een product zo neutraal mogelijk. Makkelijk is natuurlijk als je je kan richten op de man of vrouw, al heeft het koopgedrag ook invloed. Neem een scheerapparaat (M/V). Een bedrijf als Philips kan zich qua ladyshave-design helemaal richten op de vrouw. Deze doelgroep gebruikt het product niet alleen, maar koopt het ook. Een mannelijk scheerapparaat daarentegen wordt wel degelijk door vrouwen gekocht. Waarom ziet dat er dan niet wat minder masculine uit? Of is dit juist wat de vrouw wil? Ik denk het niet…mijn baardtrimmer heeft beslist geen esthetisch toegevoegde waarde binnen onze badkamer. Deze verdwijnt dus in een la.

Dus hoe zou een mannelijk scheerapparaat eruit zien, ontworpen door vrouwen? Ik denk wel degelijk anders. En zal de man dit apparaat tegen zijn kaak durven zetten? Dacht het wel! Mannen weten dat vrouwen weten wat goed is voor een gladde huid. Kijk die mannen (jaloers?) kijken naar die gladde benen. En vrouwen weten dat zonder kleerscheuren te bewerkstelligen. Kansen in productontwikkeling! Volvo heeft in 2004 een auto door en voor vrouwen ontworpen. Daar zaten details in waar een man niet zomaar aan zou denken, zoals een stoel met hoofdsteun waar je paardenstaart precies in past. Wellicht wat over-the-top allemaal; er zat bijvoorbeeld geen motorkap op, omdat de motor zogenaamd nauwelijks olie verbruikt (waarom zou je het peil dan checken?). Dus vrouwen ontwerpen een auto waar vrouwen niet onder de motorkap kijken, klinkt logisch. Ben benieuwd hoe de auto voor vrouwen ontworpen door mannen eruit zou zien. En hoe seksistisch het dan zou zijn als mannen zouden claimen dat vrouwen niet onder de motorkap kijken….

Design en bijhorende vormtaal is subjectief, dus daarover valt altijd te twisten. Het gaat bij ‘seksistisch design’ dan ook meer om gebruik. In de film What women want krijgt reclameman Mel Gibson ongevraagd een kijkje in de vrouwelijke keuken. Dé oplossing voor de mannelijke ontwerper die producten voor vrouwen maakt. Maar het blijft een film, natuurlijk. Wat overigens wel geloofwaardig is, is dat goede Mel de vrouwelijke producten wel degelijk gebruikt (lees: test) om te ervaren hoe vrouwen dit ervaren. Dat doen wij ontwerpers ook voor onze doelgroepen. Al is het testen van een babywiegje een lastige.

De wc die wij binnenkort uitbrengen is dus female-friendly maar designed by men. Maakt dat wat uit? Nee, helemaal niets. Het draait bij ontwerpen net als bij het schrijven van een boek om empathie in de personages. Dat maakt het boek geloofwaardig en het ontwerp goed. Dat krijg je door goed te luisteren naar je doelgroep. En wanneer mannen iets moeten maken voor vrouwen kan je niet beter beginnen dan goed luisteren. Dat is sowieso al punten scoren, natuurlijk.

About these ads