Print it in Moleskine MSK format

Auteurs: Jason Fried & David Heinemeier Hansson
Review: Jelmer Riemersma

Vol verwachting bestelde ik onlangs het boek REWORK van de oprichters van 37signals. Ooit begonnen als webdesign bureau verkoopt 37signals nu verschillende én zeer succesvolle web-based software. Het boek was met de gebruikelijke bombarie aangekondigd en op de omslag prijkt een quote van marketinggoeroe Seth Godin: “Ignore this book at your own peril.” Vrij vertaald: wie dit niet leest is gek.

Ik was getriggerd en was wel benieuwd wat deze mannen te vertellen hadden over het starten, opbouwen en laten groeien van een onderneming. Zij hadden het immers zelf ook vrij aardig gedaan. En daarin ligt meteen mijn grootste probleem met dit boek, het beschrijft hoe zij het zelf hebben gedaan.

REWORK wordt gepresenteerd als een business-boek dat het anders doet. Een business-boek bevat in mijn ogen algemene waarheden over het reilen en zeilen van een onderneming. Een business-boek moet toepasbaar zijn op verschillende typen en maten ondernemingen, want anders is het gewoon een corporate story. Ook leuk en inspirerend om te lezen, maar niet universeel geldend.

REWORK doet ontzettend stoer met straffe one-liners als “ASAP is poisson”“Fire the workaholics / emulate drug dealers” en “Your estimates suck”. Lekker rebels, dat dan weer wel. Het boek ziet er mooi uit en de honderden illustraties zorgen er ook nog eens voor dat je het zo uit hebt. Je houdt er wel een beetje een McDonald’s gevoel aan over: als je het net op hebt, heb je best een voldaan gevoel, maar na een half uur heb je toch weer honger.

REWORK bevat absoluut eye-openers en propageert ideeën die zeker aanspreken én hout snijden. “Don’t confuse enthusiasm with priority” bijvoorbeeld. Iedereen die wel eens een brainwave heeft gehad en er meteen vol goede moed aan begon, heeft zich ook zeker na een paar dagen achter de oren gekrabd en zich afgevraagd of het nou daadwerkelijk wel zo’n goed idee was.

Veel van de one-liners zijn echter gestoeld op de gedachte dat je een bedrijf ontwikkeld zoals je software ontwikkeld. Dit is een zeer iteratief proces, waarbij het nemen van een beslissing belangrijker is dan welke beslissing er genomen wordt. “Decisions are temporary”. Als je maar een kant op gaat, dan is het goed. Mocht het de verkeerde kant zijn, dan passen we dat later wel weer aan.

Bij het ontwikkelen van software kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, het kost alleen extra tijd. Bij het ontwerpen van fysieke producten bijvoorbeeld verwacht ik toch moeilijkheden, die zijn een stuk lastiger te updaten gedurende het productieproces. Denk maar eens aan matrijzen…

De mooiste zin in het boek is geen one-liner, maar staat ‘gewoon’ in de tekst. “You’re not going to out-Apple Apple”, waarmee bedoeld wordt dat het geen zin heeft om je concurrentie te bestrijden met een net iets beter product als zij de standaarden zetten. Je moet de regels van het spel herdefiniëren, zoals Apple heeft gedaan met de iPod. Iedereen die daarna met een zelfbenoemde iPod-killer kwam heeft het onderspit gedolven.

Kortom, REWORK is een mooie corporate story, een snel succesverhaal, leuk om te lezen, maar verwacht er geen mindblowing business inzichten van. Er staan zeker mooie business tips in, maar allemaal wel erg op software ontwikkeling gericht.