Maandag

De maandagochtend begint vroeg. Iedereen druppelt de Prinsengracht binnen en de Nespresso ratelt onafgebroken, na een weekend van rust. Als de Macs zijn warmgelopen, begint de dag met het bespreken van alle projecten. De projectmanagers vertellen hoe het er met hun project voor staat en hoe de planning eruit ziet. Zogenaamde Leads worden besproken en wanneer dat artikel over co-creatie met konijnen nu eindelijk af is. Alles wordt online ingevuld, zodat iedereen op de hoogte is van elkaars verantwoordelijkheden. Transparant heet dat. De TODO-lijstjes worden weer samengesteld, de één zet meteen de hele week in de online agenda, de ander krabbelt wat in een Moleskine boekje. De stilte wordt onderbroken als een ontwerper opbelt om de voortgang van een project te bespreken.

Na de lunch krijgen alle opdrachtgevers een update over hun project, de maandag is een dag van presentaties plannen en voortgang bespreken. Ook voor de ontwerpers waar Veeel projectmatig mee samenwerkt geldt dat. Een briefing voor een nieuw project dat over twee weken van start gaat wordt klaargezet op Designrider, het online platform voor ontwerpers, ontwikkeld door Veeel. De opdracht? Een sessie voor Heineken om ideeën uit te werken naar presentabele concepten. Er zijn een aantal ontwerpers nodig die alles wat er tijdens een interne brainstorm wordt besproken kunnen visualiseren. Eind van de middag belt een ontwerper of we ook nog een Italiaanse tolk kennen, liefst ook productontwerper, omdat die ene producent in Italië nu eenmaal geen Engels kan… De week is weer begonnen!

werken bij Veeel....


Dinsdag

Deze ochtend komt Wim de Raaij van Inrada langs om een nieuw productconcept te bespreken. Hij heeft het product zelf bedacht en heeft hulp nodig om het productieklaar te maken. Zoals gebruikelijk wordt er een geheimhoudingsverklaring getekend. Zo kan er op kantoor vrijuit over de vinding van Wim gepraat worden, maar daarbuiten: mondje dicht. Voor Veeel de normaalste zaak. Wim heeft geen ontwerp achtergrond of directe ervaring met productontwikkeling. Toch is hij al een heel eind met zijn concept. De aanvliegroute is duidelijk anders dan van een productontwerper; niet zo efficiënt, maar wel creatief. Het proces van Veeel wordt hem uitgelegd en in welke stappen het concept wordt geoptimaliseerd, getest en klaar gemaakt voor productie. Wordt het product in Europa of China gemaakt? Dat hangt er helemaal van af hoe het product uiteindelijk wordt ontworpen, hoeveel onderdelen en hoeveel aantallen. Er zijn in ieder geval genoeg betrouwbare partners waar Veeel op kan rekenen.

Deze meeting duurde langer dan gepland, maar als het om productontwikkeling gaat loopt alles vaak uit. Veel van de partijen die bij Veeel om de tafel zitten om hun innovatieve ideeën te realiseren, hebben geen idee van de tijd die er bij komt kijken. Een bedrijf als Philips wel. Deze middag wordt er een door Veeel uitgevoerde conceptuitwerking geëvalueerd. Geheim verklaard, logisch. Wat er is gedaan? In een ‘co-creatie sessie’ met 5 ontwerpers zijn 6 conceptrichtingen uitgewerkt van een nieuw Philips product. Deze concepten zijn hierna aan consumenten geshowd voor feedback. Met die feedback heeft Veeel het meest kansrijke concept nog een slag verder uitgewerkt. Consumenten geven vaak aan waar ze iets missen, ontwerpers maken het product daarna nog beter. Aan het eind van de dag is een projectmanager in de weer met het verzamelen van papier, fineliners en markers. Dit als voorbereiding op een creatieve sessie morgen.

Woensdag

Een van de projectmanagers faciliteert vandaag een creatieve sessie bij Promit Ter Haar in/op/aan het Olympisch Stadion in Amsterdam. Samen met 5 uit Designrider geselecteerde  productontwerpers werkt het team –deels ook samen met enkele mensen van Promit- in een gestructureerd proces toe naar 3 uitgewerkte en presentabele concepten. Concepten waarvan, ja, geheim… Wel kunnen we zeggen dat het om een nieuwe premium gaat. Een premium zoals merken gebruiken om consumenten te binden, zoals spaaracties (wuppies, flippo’s) en evenementen producten zoals de Pletterpet en het Bavaria-jurkje.  Promit is gespecialiseerd in het maken van dit soort premiums, net als ook businessgifts. Ze hebben een uitgebreid netwerk van producenten in China die in korte tijd dit soort speciale en specifieke producten produceren. De markt van premiums is gigantisch en onderscheid is noodzaak, onderscheid door creativiteit. Dus Promit kan de hulp van Veeel, vandaag in de vorm van een sessie met ontwerpers, wel gebruiken.

Zo’n sessie duurt de hele dag, waarbij er in de ochtend heel breed ideeën worden gegenereerd. Daarbij komt de gebruiker voorbij, de context en hoe en waar het product gebruikt wordt. Met Post-its wordt de hele vergaderkamer van Promit behangen en langzaamaan kleurt de creatieve omgeving van het team geel, groen, oranje en roze. Op de gekleurde stickervelletjes staan allemaal termen die iets bijdragen aan het product. Of niet, maar dan zijn ze wel benoemd en dus bekend. Naarmate er schetsmatig eerste ideeën zijn gegenereerd en gepresenteerd, wordt er na de lunch dieper ingegaan op producteigenschappen en voor wie deze Premium moet worden ontwikkeld. Nu wordt er een hoop duidelijk. Alle relevante Post-its verhuizen mee naar de volgende ronde, waarbij meer input moet gaan zorgen voor een concreet eindbeeld. Na een middag hard en creatief zwoegen liggen er meerdere concepten klaar voor uitwerking naar presentatie voor de klant van Promit. Er zijn een hoop ideeën voorbijgekomen, van onwerkelijk naar heel realistisch en goed toepasbaar. Promit ging voor diversiteit en de drie gekozen concepten zijn alledrie toepasbaar, maar op heel andere manieren. De projectmanager neemt alle tools weer mee naar kantoor om de presentatie –welke over een week is- te kunnen voorbereiden.

Donderdag

In de ochtend bereidt het Management Team zich voor op een presentatie bij Heinz. Het verhaal van Veeel en de werkwijze blijkt in de praktijk niet 1-2-3 te vertellen. De oprichters komen daarom graag zelf in woord en beeld langs om uit te leggen waar Veeel kan bijdragen. Van Heinz krijgen ze 45 minuten. In die drie kwartier wordt de werkwijze uitgelegd aan de hand van een case. Een duidelijk verhaal, maar er zijn toch wat vragen. Co-creatie is echt iets van de laatste tijd. En voor een bedrijf als Heinz zijn de inzichten van consumenten erg belangrijk, maar deze zijn vaak alleen gericht op problemen. Als je werkt met een platform van ontwerpers krijg je inzichten die zijn gericht op oplossingen. Leuke van de case is dat er zowel consumenten als ontwerpers samenwerken aan innovatie voor Heinz. Handig, dan kan Heinz zich bezig houden met waar zij goed in zijn. Sauzen maken.

Die middag was verder relatief rustig. Twee projectmanagers gingen op een field trip om een goed beeld te krijgen van de producten van HEMA. Volgende week is er een afspraak met HEMA en een goede voorbereiding is het halve werk. Ook is er tijd om de ontwerpers die mee hebben gedaan aan een Pitch op Designrider feedback te geven. Iedere ontwerper die wordt betrokken bij een project van Veeel krijgt persoonlijke feedback op zijn of haar creatieve inspanning. Dat is een van de belangrijkste motivaties voor ontwerpers om zich bij Designrider aan te sluiten. En het werkt, want inmiddels zijn er meer dan 1350 ontwerpers die projectmatig door Veeel ingeschakeld kunnen worden. Al ver na het verstrijken van de gemiddelde werktijd klopt er een bekende aan. Of er nog tijd is voor een bier om een nieuw project te bespreken, dat ‘echt iets voor Veeel is’. Veeel is flexibel, dus ook qua werktijd, zeker als dat kan in een Jordanees etablissement.

Vrijdag

Een van de partners waar Veeel mee werkt is over uit China en komt langs om de voortgang van een project te bespreken en een prototype mee te nemen naar China. Reinier is als Nederlander in China zeer waardevol voor Veeel. Hij kent de locals en weet met welke mensen en fabrieken je moet samenwerken en met wie niet. Fabrieken ja, want voor een kunststof product gelden weer hele andere regels van voor metalen of elektronische producten. Voor een productontwikkelaar als Veeel is een goed netwerk goud waard. Daar wordt dan ook continu in geïnvesteerd.

Na de lunch worden een drietal concepten voor een nieuwe marketing strategie aan de Beleggingassistent gepresenteerd. Dit bedrijf, dat al een paar jaar opdrachtgever van Veeel is, wil groeien en heeft behoefte hun positionering aan te scherpen. Veeel faciliteerde een strategische sessie om een elevator pitch, corporate story en brand belief samen te stellen. Dat klinkt als een hele mond vol, maar wordt gepresenteerd op 1 A4-tje, de one-pager. Op dit waardevolle vel formuleert Veeel wat het bedrijf is, doet en waarom ze daar zo goed in zijn. Voordeel is dat deze One-Pager de basis is voor alle marketing en communicatie. Veeel ontwikkelt de basis en de juiste communicatiedragers voor bedrijven die hun boodschap willen omzetten naar succesvolle projecten.

Einde middag komt er iemand op het lumineuze idee de etalage van Veeel te behangen met Post-its. De Post-it is een belangrijke tool van Veeel bij sessies en dat mag iedereen weten. Binnen no-time wordt er honderden Post-its op stukken foamboard geplakt. Dit uiteraard onder het genot van chipje, een bitterbal (gehaald bij de snackbar om de hoek) en een bier. Een creatieve vrijdagmiddag-borrel, zullen we maar zeggen. Het resultaat mag er zijn, menig voorbijganger wordt geconfronteerd met de creativiteit van Veeel, zelfs als we zijn gesloten.

Veeel ontwerpers op Prinsengracht 76