Ik begreep er niets meer van. Bijna elk reclameblok dat op televisie voorbij flitst, bevat wel een artikel dat “Gekozen als product van het jaar” is. Als productontwerper triggert die boodschap mij natuurlijk direct: “Oeh, oeh, oeh, vertel, vertel, vertel!” Wat ik echter nooit snapte, is waarom een of andere tandpasta – met alle respect voor de makers – nou is gekozen als hét beste product van het jaar. Mijn verwarring groeide als in een volgend reclameblok een heel ander product – laten we zeggen kattenvoer – ook al als product van het jaar werd aangeprezen. En om de verwarring compleet te maken, beginnen ze vaak al in januari met dergelijke spotjes. Hoe kun je dát — dán al weten?? Tijd om op onderzoek uit te gaan!

Onderzoek was van korte duur, want er is gewoon een website productenvanhetjaar.nl. Let wel: meervoud. De enkelvoudige variant is ‘slim’ gekaapt door een of ander IT-site van onze zuiderburen. Wat ze er aan hebben, is mij een raadsel. Ik gaf de Belgische IT-ers het nakijken met een Appeltje + W(egwezen) en vervolgde mijn queeste. Het antwoord op mijn vraag werd me na mijn tweede klik duidelijk: meervoud dus. Er is niet 1 product van het jaar, maar er zijn er 30, variërend van vloeibaar vaatwasmiddel tot exquise notenmelange. Ok, de verkiezing is in verschillende categorieën opgedeeld denk je dan. Maar vallen een elektrische tandenborstel, een elektrisch scheerapparaat, een epilator en een hair straightener niet in dezelfde categorie? Als ze genomineerd zouden zijn voor een Red Dot design award, dan zouden al deze apparaten in de categorie Households → Domestic appliances vallen. Een beetje flauw om elk artikel zijn eigen categorie te geven (of te laten kopen?). Noem het dan geen ‘product van het jaar’, maar ‘warmtepleister van het jaar’ ofzo.

De site blijkt ook in niet minder dan 28 landen en talen beschikbaar, dus er zijn elk jaar 840 producten van het jaar. Wordt dat ‘keurmerk’ toch opeens een stuk minder waard. Wat verder opvalt dat het bijna allemaal FMCG zijn, verbruiksproducten van de Unilevers en P&G’s van deze wereld dus. Als ik naar het lijstje Winnaars 2012 kijk (zijn producten die in het tweede halfjaar geïntroduceerd worden trouwens bij voorbaat kansloos, of wordt de lijst van 30 gewoon aangevuld?), dan zijn er maar 2 producten waar ik als productontwerper ook maar een beetje warm van wordt. Dat zijn de Philips Airfryer (frituren zonder vet) en de KeepKantjes van Maaslander. De Airfryer omdat deze techniek – ondanks niet uniek – het mogelijk maakt eten minder vet te bereiden. En dat lijkt me een goede zaak. De KeepKantjes zijn een soort afscheurbare stukjes korst rondom een blok kaas waardoor dit niet meer onhandig of gevaarlijk met een mes of kaasschaaf hoeft te gebeuren. Lijkt me ook hartstikke goed. Alle andere producten zijn meer van hetzelfde of verbeteringen op eerdere versies, weinig vernieuwend. Oh, eentje nog. Pattex Geen Spijkers & Schroeven. Niet zozeer vanwege het product (ik mag het vast geen Bisonkit noemen), maar wat een briljante naam! Geen spijker tussen te krijgen.

Wat ik me afvraag is of er meer mensen het met mij eens zijn of dat ik hier alleen in sta. Welk product zou van jou het predikaat “Product van het jaar” mogen krijgen?