Zoals eerder al bericht, organiseert Veeel elke laatste vrijdag van de maand een netwerk-event voor ontwerpers. In de setting van een informele vrijdagmiddagborrel behandelen we een actueel en uitdagend thema dat betrekking heeft of gaat hebben op de ontwerpwereld. Deze keer was het thema gelinkt aan het nieuws dat Albert Heijn uit dozen gaat verkopen. Net als Aldi en Lidl, maar dan anders. Shelf ready packaging heet dat. Meer eenheden van een bepaald product in een grotere verpakking die zonder uitpakken of herverpakken in het schap gezet kunnen worden. Voordeel? Lagere kosten en een ‘potentieel hogere omzet’ voor AH. En een uitdaging voor hun leveranciers.

Shelf Ready Packaging is daarmee een interessant onderwerp om te behandelen met een selectie van productontwerpers en grafisch ontwerpers. Hoe ontwerp je bijvoorbeeld een kartonnen doos voor 8 flessen Coca-Cola met als voorwaarde dat je de flessen zelf niet direct mag zien? Dit was de uitdaging waar de Portugese ontwerpster Tâmara mee aan de slag ging en een even verrassende, als haalbare oplossing uit de hoge hoed toverde. Ze eindigde er mee op een gedeelde tweede plek, samen met de gezellige Social Wine oplossing. Product ontwerpster Bar (goeie naam voor bij een borrel trouwens) ontwikkelde het winnende idee. Haar favoriete product was hagelslag en haar (toegewezen) doelgroep James Bond fans (Venz?). De oplossing kunnen we natuurlijk niet prijsgeven, je had erbij moeten zijn… De volgende editie staat gepland voor 30 november.

Naast het ontwikkelen van Shelf Ready Packaging oplossingen trakteerden we de deelnemende ontwerpers op een presentatie van de Italiaanse art director Christian Vernaschi. In vogelvlucht nam hij ons mee door de geschiedenis van het Italiaanse design. Hij stipte niet alleen de highlights en beroemde, tijdloze ontwerpen als de Vespa aan, maar legde ook een interessant verband met de historische gebeurtenissen en invloeden die zich in Italie afspeelden. Ondanks de interessante discussie achteraf bleek het nog steeds lastig om de vinger te kunnen leggen op de factoren die Italiaans design zo goed maken. Het blijft iets wat zelfs door een geboren Italiaan maar moeilijk uit te leggen is. De prachtige tijdlijn die Christian heeft gemaakt voor deze presentatie vind je hier: Italian design in history.

Wij kijken terug op een zeer geslaagde tweede editie van DesignerDrinks waarin ons concept weer meer vorm heeft gekregen. Daarvoor willen we alle deelnemers bedanken en kijken nu al uit naar de volgende editie aan het eind van deze maand. We houden in de tussentijd onze oren en ogen open voor een nieuw uitdagend en actueel thema om te behandelen. Mocht je nou denken een interessant thema aan te kunnen leveren, dan kun je ons dat natuurlijk hieronder in de comments kenbaar maken. We zijn benieuwd!